Content personalisatie is het leveren van de juiste boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment, door de kennis die je over deze persoon hebt verzameld. Anno 2013 is software beschikbaar voor alle online bedrijven, en dus niet meer alleen voor de happy few.
Heb je een grote diversiteit aan producten, of herken je verschillende typen gebruikers, dan kan content personalisatie lucratief zijn. Maar… het is verstandig om klein te beginnen, met het personaliseren van een beperkt deel van je site. Door als marketeer een aantal stappen te volgen, kun je uiteindelijk toewerken naar een volledig gepersonaliseerde gebruikerservaring.
Stap 1. Segmenteer je bezoekers
Voor veel marketeers is dit een eerste logische stap. Op vrijwel elke website meet een Web Analytics pakket – op geaggregeerd niveau – het gedrag van de online bezoekers. Ook met gratis tools als Google Analytics is het mogelijk om verschillende klantsegmenten te herkennen. Gebruik deze als basis voor je personalisatie.
Start met een beperkt aantal segmenten om het simpel te houden. Om er zeker van te zijn dat de gekozen segmenten juist zijn, moet de content die je aan elk van deze groepen serveert genoeg van elkaar verschillen. Als een boodschap geschikt is voor meerdere categorieën, hoef je ze natuurlijk niet op te splitsen….
Afhankelijk van welke aanpak je verkiest, kun je de bezoekers segmenteren op basis van bijvoorbeeld vakgebied, hun laatste actie in de salesfunnel of een woonplaats. En zo zijn er natuurlijk talloze segmentaties mogelijk.
Stap 2. Weet welke data je moet verzamelen
Je hebt bepaald op basis van welke segmentaties je wilt gaan personaliseren. Nu is het belangrijk om de juiste data te collecteren, zodat verschillende doelgroepen zijn te onderscheiden. Voor personalisatie naar geografische afkomst kan het al voldoende zijn om het IP-adres van de bezoeker te verzamelen.
Stap 3. Kies de juiste tools
Op het gebied van content personalisatie is een breed scala aan oplossingen beschikbaar. Van open source tot aan Enterprise Suites met een prijskaartje van vele duizenden euro’s – per maand wel te verstaan. Wellicht wil je personalisatie binnen het CMS beleggen, werken met plug-ins voor je CMS, of heb je liever een layer dat volledig los staat van bestaande architectuur. Er is volop keuze.
Vaak zijn verschillende afdelingen binnen een bedrijf (IT, Marketing, Legal etc.) betrokken bij het beslissingstraject. De ervaring leert dat de grootste uitdaging zit in ‘de klokjes gelijk zetten’, de politieke aspecten.
Stap 4. Creëer en lever content:
Alle randzaken zijn ingericht. Nu is het tijd geworden om unieke content te creëren, speciaal ontwikkeld voor elk segment. Dit kunnen bijvoorbeeld plaatjes, tekst of video’s zijn die een specifieke boodschap bevatten voor een type klant/bezoeker. De content kan worden bewaard binnen het CMS of de content personalisatie tool.
Tip: begin vrij ‘klein’, en laat niet te nadrukkelijk aan de bezoeker weten dat je zijn gedragingen minutieus bijhoudt teneinde hem een relevant voorstel te doen. Mensen vinden het prettig om herkend, erkend en gewaardeerd te worden, maar hekelen het “Big Brother is Watching You” principe. Het is een smal koord waarop je moet acteren, inderdaad.
Stap 5. Meet je resultaten
Het implementeren van een content personalisatie strategie heeft alleen maar waarde als je kunt aantonen dat het een positief effect heeft op het halen van je bedrijfsdoelstellingen. Het is dan ook van cruciaal belang om de resultaten te meten, en te verbeteren op basis van die metrieken.
Waar kun je op sturen? Nou bijvoorbeeld: Wat is de bounce rate? Hoe veel tijd spenderen bezoekers op je site? Is de conversie ratio voor een bepaald doel (inschrijven voor een nieuwsbrief, registratie voor een evenement, of iets anders) hoger dan daarvoor?
WiQhit hanteert standaard een controle groep, een x-percentage bezoekers dat nooit een persoonlijke boodschap zal zien. Door deze te vergelijken met de groep die wél gepersonaliseerde content voorgeschoteld krijgt, kun je direct en objectief vaststellen welk effect je inspanningen hebben gehad.
Kan ik het toch niet laten om WiQhit weer onder de aandacht te brengen…..
Succes!
Dit artikel is eerder verschenen op www.wiqhit.com