Geen koudwater-vrees voor personalisatie

 

Lang geleden, althans voor internetbegrippen, sprak ik al met bedrijven over content personalisatie. Het was 2007, 2008.  Destijds klonk voor veel marketeers het idee van een ‘persoonlijke website voor elke bezoeker’ als de ultieme conversiebooster erg aanlokkelijk maar futuristisch in de oren. Binnen de meeste organisaties was het zeer uitdagend om dit ‘denken’ te vertalen naar ‘doen’.

Een aantal redenen lag daar aan ten grondslag:

  • In de eerste plaats voelden organisaties zich nog niet ‘volwassen’ genoeg. Er was net een start gemaakt met het inrichten van een (betaald) web statistieken pakket, en er leek nog een wereld te winnen met verbeteringen op geaggregeerd niveau.
  • Bovendien was er keur aan opties voor conversie-verbetering: verhogen van de website traffic, zoekmachine-optimalisatie, aanpakken van de usability en technische performance.
  • Daarnaast vereiste personalisatie een intensieve samenwerking tussen Business & IT. We weten allemaal wel hoe groot de afstand tussen deze afdelingen kan zijn…
  • Als laatste waren de tools prijzig in aanschaf en onderhoud, lastig in gebruik en was het niet eenvoudig om de ROI van personalisatie te kwantificeren.

We zijn inmiddels een aantal jaren verder, en in de puberteit aanbeland. De pioniersjaren liggen achter ons, tijd voor de volgende fase naar volwassenheid.

Veel marketeers leven nog steeds met het idee dat personalisatie, ofwel het leveren van een unieke klantervaring aan de hand van de kennis die je over een bezoeker hebt, voor hen niet is weggelegd. Technisch niet, qua vaardigheden niet, en zeker financieel niet…..

Ik ben er van overtuigd dat personalisatie werkt, en voor iedere marketeer en elk bedrijf dat online actief is van meerwaarde kan zijn. In een eerder artikel werd al een stappenplan beschreven, dat je kunt volgen om snel en eenvoudig te beginnen met personaliseren. Eenvoud is het toverwoord; met kleine wijzigingen kun je al significante resultaten behalen.

Laten we het stappenplan er nog eens bij nemen:

Stap 1. Segmenteer je bezoekers
Als marketeer weet je wie je bezoekers zijn. Hoogstwaarschijnlijk ken je niet iedereen persoonlijk, maar je kunt wel verschillende doelgroepen of klantsegmenten herkennen. We zouden het simpel houden: splits je bezoekers op in bijvoorbeeld man versus vrouw. Van daaruit kun je altijd nog verfijnen.

Stap 2. Weet welke data je moet verzamelen
De eerste segmentatie is gemaakt. Welke data moet je verzamelen om je doelgroepen te onderscheiden? Verkoop je sportartikelen, dan worden voetbalschoenen maat 44 typisch door mannen bekeken, en tennisrokjes eerder door vrouwen. De klik op het product moet je dan wel hebben gemeten.

Stap 3. Kies de juiste tools
Je zou deze eerder verwachten, maar laat je inventiviteit de vrije loop. Pas dan kun je bepalen welke software het meest geschikt is. Wat is je budget? Ga je voor simpel of gecompliceerd? Los van IT, of juist niet? Welke ontwikkelingen zitten er aan te komen. Veel leveranciers bieden een trial aan, waardoor je gratis of tegen geringe kosten kunt onderzoeken welke tool het beste past bij je doelen.

Stap 4. Creëer en lever content
Nu is het meest creatieve gedeelte aangebroken. Het ontwikkelen van unieke content, speciaal voor de doelgroepen die je hebt onderscheiden. Klein beginnen is het devies. Niet de hele webpagina personaliseren, niet duidelijk communiceren dat je alles over je bezoeker weet. Zoals we al concludeerden: Mensen vinden het prettig om herkend, erkend en gewaardeerd te worden, maar hekelen het “Big Brother is Watching You” principe.

Stap 5. Meet je resultaten
Natuurlijk geloof je ook dat personalisatie werkt, maar het is wel zo fijn als dit door de cijfers wordt onderschreven. Kijk in je analytics bijvoorbeeld naar het conversieratio, de bouncerate en time on site.

Dit artikel is eerder – in aangepaste vorm – verschenen op www.wiqhit.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>