De 4 gouden regels van het Hyves succes – nu nog actueel!

 

Het boek Van 3 naar 10.000.000 vrienden van Raymond Spanjar lag al een tijdje op mijn nachtkastje. “Nog maar even niet”, dacht ik keer op keer. Wetende hoe de Hyves-story is afgelopen. Toen ik dan eindelijk aan de eerste bladzijden begon, had ik moeite om het boek weer op het nachtkastje terug te leggen.

Spanjars verhaal verscheen kort na de overname van Hyves door De Telegraaf en is dan ook doordrenkt met de euforie van de ontvangen miljoenen. Inmiddels is het Social Media landschap behoorlijk veranderd na de komst van onder andere Facebook, en leidt/lijdt Hyves een bescheidener bestaan. Toch heeft het vriendenplatform zich nog kranig verweerd en opvallend laat moeten capituleren voor Facebooks wereldhegemonie. Volgens mij komt dat door een aantal simpele regels waar het Hyves-team nooit van is afgestapt, en die ook nu nog zeer actueel:

1. Release Early, Release Often
Wellicht de belangrijkste regel! Voorkom dat projecten verzanden omdat je pas live wilt gaan met een loodzware eerste versie waarin alle functionaliteiten zitten. Je loopt niet alleen het risico door alle vertraging het momentum te verliezen, maar ook iets te lanceren dat niet aansluit bij je doelgroep.

2. Listen to your customers
Veel bedrijven zeggen het, maar weinig doen het echt. Uiteindelijk bouw je niet voor jezelf, maar voor je publiek, je bezoekers en klanten. Toets dan ook altijd je ideeën aan de wensen van je doelgroep. Wees helder, ga het gesprek open in, en durf af te wijken van je bouwplannen als blijkt dat daar geen interesse in is. Vrij obvious eigenlijk.

3. Durf fouten te maken
Dat is niet erg, zolang je regel 2. in je oren geknoopt hebt. Communiceer je keuzes, en wees niet doof voor de feedback van je klanten/gebruikers. Ook als zaken niet goed gaan moet je niet om de hete brei heen draaien, maar keihard aan de slag om je fouten te herstellen. Het wordt je vergeven, als je maar eerlijk bent.

4. Leer van je concurrent hoe het beter moet
Het is een utopie om te denken dat je overal uniek in kunt zijn. Veel bedrijven zijn succesvol geworden door heel goed te kijken naar de sterke punten van hun concurrenten en deze te bundelen in één gouden formule. Zorg dat je beter én completer bent dan de concurrentie.

Met MissionOnline zit ik nu in een heel cool bouwproces. Het zou fantastisch zijn om ons te kunnen spiegelen aan dit jongensboek!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>