Crisis? Rijd naar de achterkant van het industrieterrein

 

Een vriend belde mij vandaag op: “Hé Jaap. Hoe gaat het nu met je business, na drie weken? Ploeteren zeker?” Ik vertelde ‘m dat ik net weer een hele mooie opdracht had binnengehaald, niet de eerste van die week. Het was even stil aan de andere kant van de lijn…. “En de crisis dan? Bij mij willen ze maar niet bijten.”

Onze conversatie deed mij denken aan de uitzending van Tegenlicht van 15 april jongstleden. Check Uitzendinggemist.nl – het staat er vast nog wel op. Deze aflevering ging over het Nederland van Morgen, na een periode van transitie die met De Crisis is ingezet. In dit Nieuwe Nederland herpakken burgers zelf de controle over hun leven, omdat de fundamenten onder hun bestaan wegvallen.

De crisis zorgt voor een omslag in het denken, want: de mens verandert zijn gedrag alleen ingrijpend in een periode van continue neergang. Door de crisis moet je de deuren openen naar iets nieuws, en niet krampachtig vast blijven houden aan het oude vertrouwde. Dat werkt niet meer.

Als we dit projecteren op het bedrijfsleven, dan stelt Tegenlicht dat het bestuurdersklimaat in Nederland op z’n retour is. Ikzelf ontvang vrijwel dagelijks e-mails voor symposia, events, seminars, workshops, conferenties, beurzen, webinars, meet-ups, ontbijtsessies, netwerkborrels, awardshows en hoe het allemaal omschreven wordt. Van maandagochtend tot en met donderdagavond kan mijn agenda gevuld zijn met hele interessante bijeenkomsten waar ik collega’s uit het vak tegenkom. Vrijdags niet, want dan werkt niemand.

Deze events zijn over het algemeen gericht op managers, mede-beslissers en beïnvloeders. Hoe verder van de werkvloer iemand opereert, des te aantrekkelijker is het voor organisatoren om hem of haar uit te nodigen. Sponsoren, standhouders en partners zijn namelijk gek op bezoekers die beslissingen kunnen nemen.

Hiermee creëer je een klimaat waarbij managers elkaar gaan vertellen hoe ze het doen. Nog mooier: hoe goed ze het wel niet doen. Heerlijk dat naar binnen kijken en elkaar in stand houden! De échte professionals, de mannen en vrouwen van de werkvloer, ja die worden in dit proces overgeslagen. Zij worden geconfronteerd met een bestuurdersklimaat waarin al die managementlagen zorgen voor een enorme overhead. Indirecte kosten waar de professionals direct last van hebben.

In het Nieuwe Nederland neemt de professional, de vakman, zelf de regie over z’n bedrijf op zich en maakt zodoende de manager overbodig, zo wordt in Tegenlicht betoogd.

Terug naar ons telefoongesprek, en de vraag die mijn vriend stelde: “Wat moet ik veranderen om deze tijd te overleven?” Het antwoord daarop had ik ook niet zo paraat. Maar waarin ik geloof, en wat ook in Tegenlicht naar voren kwam, is het simpele feit dat consumenten en bedrijven nog steeds willen betalen voor producten en diensten die de verwachtingen overstijgen, geleverd door mensen die zich figuurlijk willen doodvechten voor de klant.

Die mentaliteit vindt je, uitzonderingen daargelaten, niet in de kolossale kantorenflats op de A-locaties. Hier concentreren de koffieautomaatgesprekken zich op de nieuwe leaseauto, de dertiende maand en de bonus. Rijd naar de achterkant van een industrieterrein, naar de goedkoopste gebouwtjes. Het verrast mij altijd hoeveel nijverheid daar is. Bedrijfjes met hippe namen, fietsen tegen de muur, jonge gasten in spijkerbroek en t-shirt die naar binnen hollen.

Voor hen is elke klant de belangrijkste. Met hun specifieke kennis helpen ze je écht vooruit met originele en creatieve ideeën.  Die jongens en meiden hebben geen manager nodig om ze te motiveren. Ze houden elkaar scherp, want als je niet optimaal presteert raakt dat hun eigen toko. Opdrachtgevers waarderen dat. Daarom komen ze steeds weer terug, en raden ze je aan bij anderen.

Is het daarom zo druk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>